Astonil on sensatsioonilisi uudiseid

  Ainsa nädala jooksul tuli ligemale sada aastat vana Aston Martin välja kahe ajalukku kinnistuva, aga sisult täiesti erineva uudisega. Esiteks oli saabunud aeg tutvustada uue, kujustuselt erakordse hüperauto Valkyrie sama erakordset jõuallikat. Selle projekteeris maailma kuulsaimate mootoriehitajate hulka kuuluv Cosworth.

  Üleilmse ülelaadimismaania taustal on üllatav, et tuhat hobujõudu saadakse turbode või väntvõllilt aetavate kompressorite (või mõlema kombineerimise) abita. Selleks tuli kaheteistsilindrilise agregaadi töömaht kasvatada 6,5 liitrini ja maksimumvõimsuse pöörded 10 500-ni (maksimumpöörded on fikseeritud 11 100 juures). Suurim pöördemoment 740 Nm saavutatakse 7000 pöördel minutis.

  Mootor on erakordselt kerge. Kui võtta võrdluseks Cosworthi kolmeliitrine kümnesilindriline F1 mootor kaaluga 97 kg, siis selle paisutamisel 6,5 liitrini näidanuks kaal 210 kg. Tegelikult kaalub Valkyrie „süda“ 206 kg  .

  Taolise mootori ehitamine on loomulikult väga keeruline ja kallis. Näiteks töödeldakse väntvõll 170mm läbimõõduga, 775 mm pikast teraskangist. Pärast kestvat lõiketöötlust, mitmekordset karastamist ja üliviimistlust (superfinish) saadakse toode, mis on oma esialgsest massist kaotanud neli viiendikku! Kepsud tehakse titaanist ja nõnda edasi. Sõnaga – Cosworthil valmis tänavakõlbliku auto tarvis maailmarekrodiliste parameetritega jõuallikas.

  Seitse päeva varem teatas Aston Martin, et on saavutanud läbimurde puhuks, kui erinevate riikide seadusandjad jätkavad vanasõidukiliikumise vaenamist uute halvavate ettekirjutustega. Nimelt saab „vihatud“ sisepõlemismootori kapoti alt eemaldada ning asendada „elektrilise kassetiga“, mille kinnituspunktid kerele vastavad mootori ja käigukasti omadele.

  Proovitööks oli 1970. aasta mudeli DB6 Mk II Volante üleviimine elektriveole. „Kassetimeetod“ tagab, et originaalmootori annab suurema vaevata oma kohale ennistada, peaks auto viidama näiteks mõnda teise, lahedamate ettekirjutustega riiki. Surve vanade autode kollektsioneerimisele ja nende kasutamisele isegi piiratud ulatuses loomulikult jätkub ja võib saabuda päev mil klassikalise auto sisepõlemismootori käivitamine avalikus ruumis (või koguni eravaldusel?) seatakse üldse keelu alla. Aston Martin on selliseks kõige mustemaks stsenaariumiks valmis.