Pankrotihaldurid jõudsidki Filtonisse

Kui Briti autotööstuses on midagi täiesti võrreldamatut, midagi totaalüllatavat, siis on see olnud kahe eksklusiivmargi erakordne vastupidavus majanduse heitlikes tõmbetuultes. Need margid on muidugi Morgan Motor Malvern Linkis (Worcesteri krahvkond) ja Bristol Cars Filtonis (Bristolis), mis aastail 1946-1960 kuulus Bristol Aeroplane Company alla. Bristoli lennukiehitajad ja H.F.S. Morgan tegid oma ettevõttega algust muide ühel ja samal aastal – 1910. Morgan, loomulikult samuti kriise läbi elanud, on oma tulevikus täna üsnagi kindel, aga märtsikuu esimesel nädalal algas Bristoli pankrotimenetlus ja öeldavalt 22 inimest miniettevõtte 27-st said juba vallandusteate. Loomulikult tegelevad pankrotihaldurid täna sellega, et leida ainulaadse filosoofiaga margile uus omanik, samuti on vaja täita kohustused Bristoleil sõitjate ees, kellest paljude pikaajalise toetuseta oleks see kaubamärk ammuilma hääbunud. Filosoofia, mille lõid esimesed omanikud, Bristol Aeroplane´i asutaja lapselaps sir George White ja endine RAF-i piloot Anthony Crook, töötas (ei saa öelda et tõrgeteta) siiski viimase ajani. Nimelt – Bristoleid ehitati pühendunuile, võiks öelda et vennaskonnale. Sestap ei vajatud rohkem müügisaale kui ühtainsat Londonis Kensington High Streetil, ei avaldatud reklaame, ei osaletud 1984. aastast autonäitustel ega antud oma kalleid autosid ajakirjanikele lõhkuda. Mil moel üldse toime tuldi, pealegi sedavõrd laia mudelivalikut omades ja autode homologeerimise üha kallinedes, jääb ilmselt sajandi mõistatuseks. Bristol pole ammuilma enam rääkinud müügiarvudest, aga loomulikult pole tal olnud võimalust, nagu suurtootjatel sageli, peita oma eksklusiivse mudeli kahjum tavaautode toodetud rahavoogude sekka. Ma olen Bristoli fenomenist võlutud olnud ligemale pool sajandit. Kui oleksin usklik, siis palvetaksin, et mõni tagist ja tossudest välja kasvanu Venemaalt oma käppi minu silmis endiselt kustumatut oreooli kandava minitehase järele ei sirutaks. Head sellest ei sünniks, näitab briti margi TVR saatus.

Margus-Hans Kuuse