Veebruarikuu taustapilt: Mercedes-Simplex 40/45 HP

  Autoasjanduse juubeliaasta 2011 puhul valime me taustapiltidele tosina olulisi, selge jälje jätnud autosid. Igaüks neist esindab üht kümnendit 125-aastases autoloos.

   Läinud sajandi esimesel kümnendil ei sündinud olulisemaid autosid Wilhelm Maybachi konstrueeritud Mercedeste perekonnast, mis said endale lisanime Simplex. Mainitud määrasid üldjoontes ära auto klassikaliseks saanud konstruktsiooni: suhteliselt madalal asuv metallist raam ja poolelliptilised vedrud, kärgkonstruktsioonis radiaator reasneljase mootoriga esiosas, neljakäiguline kulissvalitsaga käigukast selle taga, pöörete reguleermine seguklapi vahendusel, kettülekanne, nii ratta- kui transmissioonipidurid, õhkrehvid enesestki mõista.

   Mercedese lahendusi kopeerisid kümned autoehitajad, aegamööda lisandus silindreid, autod muutusid mõnevõrra madalamaks, vähenes rataste mõõt ja kardaanülekanne tõrjus kohmakad ketid autokülgedelt. Kontseptsiooni olemus jäi aga endiseks.

   Kui esimene Mercedeseks nimetatud auto oli end 1901. aastal Nice´is peetud võistlustel õigustanud, polnud keeruline temataolisi müüa. Aga kiirusejanused soovisid veelgi suuremat võimsust, mis tähendas ühtlasi ka suuremat töömahtu. Väikest erivõimsust hoobilt kasvatada polnud võimalik, sestap ilmusid autodele 6-12 liitrised mootorid. Võistlusmudelite kaalu püüti loomulikult vähendada, aga võimsamad mootorid lubasid raamile kinnitada ka raskeid mitmeistmelisi keresid, kaasa arvatud esimesed ohtralt klaasitud kinnised. Sündisid nn tõldautod.

  Simplexite rida algas 1902. aastal mudelitega 28/32 PS ja 40/45 PS (pildil), mille mootoritel oli varuks vastavalt 33 ja 44 hj. Suurema, 40-jõulise auto telgede vahe võrdus 2450 mm-ga, mootori töömaht küündis 6,8liitrini ja jõuallikas oli oma kuni 1300 pöördega minutis tolle aja kohta eriti kiirekäiguline. Auto tegi 70 km/h. Seevastu võidusõidumudel Mercedes-Simplex 60 PS oma tegeliku 70 hj-ga tonnise massi kohta sõitis välja fenomenaalse kiiruse 110-120 km/h. Oli veel üks kiiremgi mudel, nominaalselt 90-hj, tegelikult aga 98-105 hj arendav pööretel kuni 1380 p/min.  

  Simplexeid toodeti 1906. aastani, Daimleri mark astus järgmise sammu 1907. aasta kuuesilindriliste mudelitega 37/70 PS ja 39/75 PS tegeliku võimsusega 65-80 hj.