Autoaseainete armaada vastsündinud kirjastuselt

Briti autoajaloolase Christopher Reesi (50) värskeim raamat seni ilmunud 20 teose hulgas näeb lähipäevil ilmavalgust. Pühendatud on see mehe lemmikainesele – sellistele kolmerattalistele motoriseeritud sõiduvahenditele, millel on läbi aegade olnud külgvankriga mootorrattaga võrreldes suuremad ambitsioonid. '

  Nende sõiduautolike taotlustega liiklusvahendite süstemaatilise uurimise juurde ei sattunud Rees juhuslikult – enne oma esimest autot soetas ta 17-aastasena tolle aja kohta väljapaistvalt hea kujustusega Bond Bugi (disainer Tom Karen töötas firmas Ogle ja tal oli rida hästi õnnestunud töid). Bug oli seitsmekümnendatel väikestviisi kultusese. Selle mudeli pilti näete muide näidisleheküljel 11. Neil kõigil oli oranž plastkere ja firma Reliant kerge 700-750 cm³ alumiiniummootor, mis lubas tillukestel ratastel vurada kuni 120 km/h.

   Aastakümneid väldanud uurimistöö ja fotode kollektsioneerimine lubas kirjutada teemal arvutuid artikleid ja nii mõnegi raamatu. Ühe pealkiri on näiteks „Microcar Mania“ – ja teatud ajalõikudel, teatud riikides oli kergautode maania tõepoolest reaalsus.

   Seda juba hallidest aegadest peale, oli ju näiteks 19. sajandi lõpust tegutsenud prantsuse margi De Dion-Bouton esimestel plahvatusmootoriga „aparaatidel“ all kolm ratast, millele järgnesid neljarattalised teisendid. Sama, tuleb alla kriipsutada, juhus kolmerattalistega järgmise 110 aasta jooksul veel korduvalt. Aga liik kui selline ei kadunud kuhugi.

   Christopher Reesi entsüklopeedia kirjeldab 240 leheküljel, 1600 lisatud illustratsiooniga aastatel 1940-2013 ehitatud 1122 näidist. Enam või vähem on seega käsitluse leidnud kõik selles valdkonnas seitsme aastakümne vältel juhtunu, linnulennuliselt muidugi. Raamat algab selgitusega omamoodi kummalise nähtuse põhjustest, olemusest ja arengust.

   Kuna tavalugeja pole teemaga kuigi tuttav, siis langeb talle kaela lausa üllatuste kaskaad. Kergsõidukite loonute mõttelend, kus tõepoolest on piiriks üksnes taevas (leidub koguni lennuvõimelisi „aparaate“), sunnib tegema kümnetel puhkudel sügava kummarduse.

  „Three-Wheelers A-Z“ maksab 25 naelsterlingit elik 30 eurot (pluss saatekulu Eestisse). Kui teil juhtub olema Suurbritannias sugulasi või sõpru, paluge neil see entsüklopeedia soetada, sest raamatu hinda tulevikus oluliselt suurendav, autogrammiga varustatud eksemplar saadetakse saareriigi piirides märtsikuu lõpuni välja tasuta.

   Lähemalt vaadake esmakordselt ise kirjastajana alustanud Christopher Reesi saidilt

www.quillerprint.co.uk.

Margus-Hans Kuuse