Uus emakeelne kodulehekülg „Automobilia” kirjeldab ja näitab rikkalikult...
Nõukogude Liidu Keskautomotoklubi võeti FIA liikmeks vastu 1956. aasta oktoobris. Maailma autospordijuht leidis põhjuse nõrga võidusõidutegevusega superriiki külastada siiski kahel korral, tema teine visiit toimus 1984. aasta kevadel.
RUSTAVI. 22. aprillil saabus FISA president Jean-Marie Balestre koos kaaskonnaga Gruusia 4 km pikkusele ringrajale, et tutvuda N Liidu võidusõiduautodega, ringrajasõitude korraldusega ning ühtlasi suruda kätt hiidriigi parimatel võidusõitjatel. Ta oli riiki külastanud ka ühel korral varem, kuid siis valitses talv ja talle näidati küllaltki populaarset jäärajasõitu. Sel puhul siis võis ta anda oma eksperthinnangu autovõidusõidu kuningalale. Umbes 50 vormelauto ja 25 sedaani hulgas äratasid Balestre´i tähelepanu kolm uut üheistmelist, millel sõitsid tallinlased Toomas Napa, Toivo Asmer ja Avo Soots. President uuris nende vormelite küljekardinaid, kokpiti lahendust ja ohutusrihmu. Seejärel tutvustati talle riigi parimat ringrajasõitjat, neljakordset tšempioni Toomas Napat, samuti kaht sedaanisõitjat, Aleksander Grigorjevit ja Sergei Dadvanit. Grigorjev kaitseb tänavu tiitlit nii N Liidus kui ka sotsialismimaade karikavõistlustel. Dadvani on aga väljapaistev amatöörvõidusõtja, kes teenib elatist hoopis tippkirurgina. Järgmistel tundidel jälgis hr Balestre kaetud tribüünilt N Liidu tšempionaadi kolme osasõitu, millega hooaeg sisse juhatati. 1,3liitrisel vormel Vostokil võitis Aleksander Ponomarjov Togliattist leedulase Gediminas Neverauskase ja eestlase Toivo Asmeri ees. Grigorjev näitas sedaansõidus taas selget ülekaalu, aga veelgi veenvam oli Toomas Napa võit N Liidu õhupiirikuta vormel 3-l. Ta tegi ringi sisse kõigile, välja arvatud moskvalane Aleksander Potehhin. Sõidud lõppenud, õnnitles Jean-Marie Balestre võitjaid ja andis neile üle karikad. Eesti TV reporterile antud lühikeses intervjuus rõhutas FISA president, et pole jäetud lootust meie lõhestunud maailmas lääne ja ida ringrajasõitu ikkagi teineteisele lähendada. Saagu siis aluseks kas tema lemmiklaps F. Mondial või mõni teine odav vormel. Odaval vormelisõidul on N Liidus siiski juba 35 aastat kestnud traditsioon, ta nägevat kaheldamatut potentsiaali. Vaja on vaid tulevikus tihendada koostööd Concorde´i väljaku (Pariisis, seal asub FIA peakorter - toim.) ning N Liidu Keskautomotoklubi ja Autospordiföderatsiooni vahel, et mõõdukahinnaline autovõidusõit planeedil veelgi laiema kandepinna omandaks.
Margus-Hans Kuuse, 1984; autori fotod