Uus emakeelne kodulehekülg „Automobilia” kirjeldab ja näitab rikkalikult...
29. oktoobri õhtupoolikul oli võimalik Londonist otseülekandes jälgida tähtsa autooksjoni tempokat kulgu. Alal üks tuntumaid firmasid RM Auctions (USA) oli juba varem teatanud, et staariks saab püünel olema James Bondi filmideks Goldfinger ja Thunderball ehitatud, agendile vajalikus erivarustuses kupee Aston Martin DB5 aastast 1964. Seni ainsalt omanikult, tuntud Philadelphia raadiohäälelt ja metseenilt Jerry Lee´lt ostis harulduse kaasmaalane Harry Yeaggy, kes kavatseb selle välja panna oma automuuseumisse Ohios. Yeaggy meelest – ja tema pole kaugeltki ainus – on tegemist maailma kuulsaima autoga, nii et välja käidud (koos komisjonitasuga) 2 912 000 naelsterlingit ehk 4 608 500 dollarit tundus talle isegi odavapoolne. Ammu enne oksjonit liikusid nimelt kuuldused, et võidakse kellegi avalikkusele tundmatuks jäänuga sõlmida tehing 5 miljonit dollarit ületava summa eest ja see peamisi tõmbenumbreid oksjonisaali ei jõuagi.
Kui üsnagi tavalise seeriaauto DB5 hinna kujunemisel olid määravaks ümbritsev kõmu ja nood ebaharilikud ümberehitused, siis 1938. aasta Talbot-Lago T23 Teardrop Coupe hind 1,79 miljonit naela (2,84 miljonit dollarit) oli viimse pennini välja teenitud klassiku enda omaduste poolt. Maailma autokollektsionääride esinumbrile, tänaseks manalasse varisenud ameeriklasele John M. O´Quinnile kuulunud kaunitar on üks viiest ehitatust, üks neljast säilinust, ainsana neljast varustatud 4-liitrise mootoriga ning äsja restaureerimise läbinud.
2010. aasta Pagani Zonda R läks uuele omanikule maksma 812 tuhat naela (1,29 miljonit dollarit) ning on kahtlemata tulevikuklassik, sest seda 750-hj mudelit rohkem kui 15 ei tulegi.
Harrisoni lahtise kerega 1931. aasta Bentley 8-Litre on täisklassik, varustatud 220-hj 6-silindrilise mootoriga. Neid Briti autoehituse šedöövreid tehti kõigest sada, lahtisi nende seas oli kümme. Harrison & Son töötas Londonis aastail 1921-1931 ning ehitas Bentley´le enam kui 200 keret.
Kõik pool sajandit vanad Ferrarid vahetavad omanikku üksnes väga paksu rahapaki eest, nõnda polnud erandiks ka 1966. aasta Ferrari 365 California Spyder. Auto ehitati 1966. aasta Genfi näituseks ning kuulus kõigest 14 eksemplari hulka. Londonis läks elegantne avaauto viiendale omanikule 739 tuhande naelsterlingi ehk 1,16 miljoni dollari eest.
Müügitabelis 6. koha saavutas 728 tuhande naela ehk 1,15 miljoni dollariga 1971. aasta Lamborghini Miura SVJ. 385-hj mootoriga erimudel oli mõjutatud võistlusautost Miura Jota ja selliseid tehti nelja aasta vältel vaid mõned üksikud. Hiljutine restaureerimine läks muide maksma lausa 225 000 dollarit.
Veel kaks autot, 1972. aasta Lamborghini Miura SV ja 1956. aasta võistluskupee Maserati A6G/2000, vahetasid omanikku enam kui 700 000 naela ehk 1,1 miljoni dollari eest. Nimetatud kaheksa eriti kallist autot moodustasid suure osa koos kohaliku firmaga Sotheby´s peetud oksjoni enam kui 30 miljoni dollari suuruseks kujunenud käibest. Saal oli rahvast pilgeni täis ja pakkumisi võeti telefonitsi 30 riigist. Kolmandik pakkujaist olid uued, oksjonifirmadele seni tundmatud isikud. On ju aktiivsust üles näitamas ka Ida-Euroopa, Hiina ja vaeste arenguriikide uusrikkad.
Margus H. Kuuse