Taustapildil on Locomobile

Lokomobiil on termin, mis käib liikuva aurujõuseadme kohta. Kalleimate esiritta kuuluvate bensiiniautode puhul tundub taoline marginimi naeruväärne ja turundamises andis see kahtlemata tagasilöögi. Ameerika mark lõpetaski tegevuse pisut enne suure majanduskriisi saabumist. Aga hiljem sobimatuks muutunud nime sai ta sellest, et alustas aastal 1899 tõepoolest vendade Stanley´de patentidel põhinevate auruautode tootmisest.

  Automark Stanley tegutses üha kahaneva eduga tervelt 30 aastat (1897-1927), seevastu Locomobile sai juba oma tegevuse kolmandal aastal aru, et bensiinivankrite tulevik tundub helgem. Peainseneriks palgatud Andrew Riekeri esimene plahvatusmootoriga auto oli neljasilindriline. Prototüüp valmis 1902. aasta mais, aga esimesele kliendile anti seeriamudel üle veel sama aasta novembris. Kahesilindriline mudel jäi pelgalt vahepalaks, mark pühendus nelja erineva võimsusega neljasilindriliste mudelite valmistamisele. Locomobile´id muutusid aina suuremaks, uhkemaks ja muidugi kallimaks.

  Viis tuhat dollarit auto eest oli tollal krõbe hind. 1911. aastal valmis esimene 6silindriline mudel M, tuntud pigem indeksi 48 all (mis viitas hobujõududele). Luksusauto mootori töömaht ületas sel puhul 7 liitri piiri. Mudel 48 jäi kataloogi terveks igavikuks, väiksema kuuesilindrilise mootori valmimise järel polnud põhjust enam neljasilindrilistega jätkata. Autode standardkered ehitati kodulinnas Bridgeportis (Connecticut) asuvas keretehases, erikered aga valmisid hoopis tuntumates firmades nagu Holbrook, Locke või Demarest.

  Kümnendi lõpul püüdis ettevõtja nimega Emlen Hare moodustada autokonglomeraadi firmasid kokku ostes, ta valis välja Merceri, Simplexi ja Locomobile´i. Too ettevõte lagunes aga juba paari aasta jooksul. Locomobile´i omandas autoringkondades kordi enam tuntud mees, General Motorsi asutaja William C. Durant. Nimelt nägi ta Locomobile´i oma järgmise autoimpeeriumi luksusmargi rollis. Margi nõrkuseks oli tehniliselt iganenud mudel 48, sellele tuli kiiresti projekteerida sootuks moodsam kaaslane.

  Sellega sai hakkama uus peainsener Delmar Roos, kes ühtlasi täiustas 1923. aastaks tippmudeli. Tolle mootori töömahtu paisutati 8,6 liitrini, nukkvõlliajam muudeti vaiksemaks, magneetosüüte asemel läks käiku akusüüde ning lisatasu eest oli võimalik tellida neljarattapidurid. Kalleima Model 48 eest küsiti nüüd enam kui 10 000 dollarit. Osalt oli see tingitud keretööde üleandmisest kuulsale firmale LeBaron.

  Nõndanimetatud juunior-mudelid said valmis 1925. aasta New Yorgi autonäituseks. Neid oli koguni kaks – Junior Six ja Junior Eight. Suures  osas olid nad unifitseeritud, erinesid üksnes mootorid ja raamide pikkus. Kuuesilindriline auto seeriasse siiski ei läinud, seevastu 3,26liitrine Junior Eight hakkas läbimüügis domineerima ja võimaldas 1926. aastal müüa üle kolme tuhande auto. Locomobile 48 meeldis vähestele ja seda tehti konservatiivsetele tellijatele väikesele arvul. Uus tippmudel Locomobile 90 oli moodsam oma 6090cm³ mootori ja uue kolmekäigulise käigukastiga, ta telgede vahe 3,5 meetrit oli aga eelkäijaga võrdne.

  Kui saabus mudeliaasta 1927 (millest pärineb ka meie loo kangelane), olid tootmises Junior 8, Model 8-80, Model 90 ja Model 48. Telgede vahesid pakuti neljas pikkuses, võimsuste vahemik oli 66-103 hj ja näiteks Model 90 oli võimalik tellida 9 erineva kerega. Neist kolm olid seitsmeistmelised. Kõnealune eksemplar, 86hj jõuallikaga Model 90 Sportif, on täna erakordselt haruldane. Neid teatakse säilinud olevat kõigest kaks. Auto šassiinumbriga 33 464 ehitati William Duranti pojale. Cliff Durant oli muide üsnagi edukas võidusõitja, kes juba 1918. aastal Chevrolet´ga Ameerika parimatega konkureerides paar võitu saavutas.

  Auto hilisemast käekäigust pole täielikku ülevaadet, küll on aga teada, et viimati vahetas see omanikku 1976. aastal. Tänavu jaanuaris peetud oksjonil müüdi sõiduk 100 000 dollari eest. Mis sai aga Locomobile Company´st edasi? Asjad käisid Duranti autoimpeeriumis alla ning 1928. aastal pandi kokku veel vähesel arvul Locomobile, Durante ning veokeid Ruby. Locomobile ehitas kolm korda vähem autosid kui eelmisel aastal. 1929. aastal, kui valmis kõigest 350 auto ringis, saabus lõpp. Nagu ka tuntud ettevõtja teistele markidele Flint ja Star. Üksnes Durant venitas 1932. aastani välja