Taustapildil on Touring Arese RH95

Itaalia autokujustus omandas Teise maailmasõja järel maailmas vaieldamatu liidripositsiooni, aga selleks oli eelmise poolsajandi vältel  ära tehtud hiigeltöö. Kerefirmad nagu Sala ja Castagna tegutsesid vastavalt 1897. ja 1906. aastast, seejärel kehtestasid end Ghia, Boneschi, Bertone, Maggiora, Zagato ja  Coriasco. Neli aastat enne Pinin Farinat sündis Milanos CarrozzeriaTouring.

  Automobilia viimasel taustapildil kujutatud auto indeks RH95 osutab Touringi sünniaastale 1926. Kaks hariduselt juristi Felice Bianchi Anderloni ja Gaetano Ponzoni leidsid oma kutsumuse vastavalt kujustuses ja ärijuhtimises, võttes 1925. aastal üle kergmaterjalidele spetsialiseerunud Milano firma Carrozzeria Falco, millele anti uus nimi.

  Anderloni palkas endale abiks elukutselise kujustuskunstniku Giuseppe Seregni ja koos hakati arendama autokeresid, mis olid kerged, voolujoonelised ja funktsionaalsed, aga nägid ühtlasi kaunid välja. Falco oli olnud asjatundja lennukikerede vallas. Loogiline, et nimelt Touringis töötati 1937. aastaks välja kerged ja tugevad autokered, mis patenteeriti nime superleggera all. Tegu oli peentest terastorudest ruumilise stuktuuriga, millele kinnitati omapärasel moel alumiiniumkatmik.

  Uuelaadse kere sai endale esmalt Alfa Romeo tippmudel 8C 2900, sellele järgnesid Fiatid, Lanciad, väiksemad Alfad ning muidugi 1940. aastal kuulsa maateesõidu Mille Miglia võitnud BMW meeskonna autod.

  1948. aastal südamepuudulikkuse kätte surnud Anderloni tööd jätkasid ta poeg, mehaanikainsener Carlo Anderloni ja 1940. aastal firmaga ühinenud disainer Federico Formenti. Viimase joonestuslaual sündis ridamisi ajalukku läinud autosid, olgu neist nimetatud vaid Alfa Romeo Disco Volante, Maserati 5000 GT ja Aston Martin DB4.

  1962. aastal alustas tööd uus tehas Milano lähistel, aga väljaminekud ületasid  tugevasti sissetulekuid ja 1964. aasta kevadel saabus vastsesse hoonestusse pankrotihaldur. Brittidele valmistatud autod nagu Sunbeam Alpine Venezia jäid kõik kahjumisse. Firma viimane seeriatoode oli rodster Fiat 124. Carlo Anderloni, olgu öeldud, leidis tööd Alfa Romeo disainidirektorina.

  Omal ajal legendaarseks saanud marginime taastamiseks oli põhjust küllaga. Carrozzeria Touring Superleggera S.r.l. tegutseb Terrazzano di Rhos Milano lähistel  umbes tosin aastat. Via per Aresel nimelt, millest ka meie auto nimi. Firma spetsialiseerus väga kallitele  eksklusiivsetele autodele, mille tükiarvud hoitakse meelega range kontrolli alla. Liigne tiražeerimine, teadagi, vähendab nii sõiduki algset hinda kui ta kollektsioneerimisväärtust.

  Doonorautodeks valitakse alati võimsate jõuallikatega hinnalised sõidukid, millele antakse via Aresel ainulaadsed kered. Loetleme mõned sellised: Maserati Bellagio (2008) , Bentley Continental Flying Star (2010), Gumpert Tornante (2011), Alfa Romeo Disco Volante (2013), Mini Superleggera Vision (2014), Alfa Romeo Disco Volante Spyder (2016), Artega Scalo Superelettra (2017), Maserati Sciàdipersia Coupe (2018) ning Touring Aero 3 (2020).  Hulk nimetatuid on võitnud disainiauhindu, saanud võite ilukonkurssidel.

  Touringi viimast tööd esitleti tänavu 1. juunil. Doonorautoks on sel puhul Ferrari 488 Pista, mille tavalisest 40-50 hj võrra forsseeritum biturbomootor arendab 710-720 hj. 3,9liitrisel kaheksasilindrilisel jõuallikal on neli ülanukkvõlli ja 32 klappi, kuiv karter ja otsepritse. Seitsmekäigulise robotkasti vahendusel aetakse ringi tagarattaid. Telgede vahe on võrdne Ferrari omaga, aga pikkus kasvas umbes 20 cm võrra, 4,78 meetrini. Õhuvõtuava katusel lisas kõrgusele umbes 50 mm. Pidurdamine käib nelja ventileeritava ketaspiduriga, esiratastel küünib ketaste läbimõõt pea 40 cm-ni. Arese sõidab kuni 340 km/h ja jõuab sajakilomeetrise tunnikiiruseni 3 sekundiga.

  Kavatsetakse ehitada 18 Areset. Auto hind arvutatakse pärast põhjalikku arutelu kliendiga, mille käigus selguvad tellija eelistused viimistlusmaterjalide ja varustuse  osas. Doonorauto saabumise järel tehasesse kulub ümberehitustele kuus kuud, kõigele Touringis lisatule või modifitseeritule  antakse kaheaastane garantii. Spetsiifilisi komponente toodetakse väikese varuga, nõnda jätkub neid väljavahetamiseks ka paljude aastate möödudes.

  Touring Arese tõi meie tänavused, samuti tervet sajandit hõlmavad arengulood  lõppema hakkavasse aastasse. See artikkel on viimane, mida umbes kümme aastat kestnud Automobilia ilmutab. Autokultuurile pühendatud elektrooniline väljaanne suletakse aastavahetusel. Täname kõiki, kes võtsid vaevaks meiega sellele üsnagi pikaks kujunenud teekonnale kaasa tulla.