Aptera tiibadeta lend

California firma Aptera Motors asutati aastal 2005 ja likvideeriti kuus aastat hiljem. Nimetatud aja jooksul töötati välja maailma voolujoonelisima (teguriga 0,05-0,07) ja säästlikema (0,7 l/100 km) sõiduki kontseptsioon. Tootmisele oldi juba üsnagi lähedal, ühendust võeti 60 000 korral, umbes 2000 huvilist maksid ära käsiraha.

  Riigilaenu oleks võidud saada koguni 150 miljoni dollari ulatuses, kui firma oleks suutnud samasuguse summa hankida erasektorilt. Rahastamine kukkus paraku kokku. Intellektuaalse omandi ostis üles üks Hiina firma. Sihvaka kolmerattalise tootmisest Hiinas ei saanud siiski asja. Seitsme aasta möödudes õnnestus kahel Aptera asutanud mehel õigused Hiinast tagasi osta, moodustati uus Aptera Motors.

  Sel puhul otsustati loobuda diisel- või ottomootori kombineerimisest elektrimootoriga, mis võimaldas sõiduki tühimassi hoida algselt 400 kg piirides. Panus tehti nüüd suurtele erineva mahutavusega akukomplektidele, millele lisati päikesepatareid. Tühimass kujunes sel puhul kaugelt suuremaks, jäädes vahemikku 817-999 kg. Ökonoomsusnäitajad jäid endiselt fenomenaalseteks.

  4. detsembril saabus San Diegost teade, et sündinud on “päikesesõiduk” (solar electric vehicle), mis läbib akude mahutavusest olenevalt 400-1600 km. Regioonides, kus päike paistab aasta läbi eredalt, aitab 180 elemendist koostatud päikesepatarei akudel laetuna püsida. Kui päevased läbisõidud jäävad tagashoidlikeks, võib Apterat nimetada koguni maailma esimeseks laadimisvabaks elektriautoks.

  Laadida on muidugi võimalik, nii kodusest 110V vooluvõrgust kui kiirlaaduri abil. Esimesel puhul tekitatakse tunni joksul 20km sõiduvaru, teisel aga koguni 800km. Akukomplekte pakutakse neljas mahutavuses, vahemikus 25-100 kWh. Aptera on saadval nii esiveoga kui kõigi kolme ratta veoga. Viimasel puhul on elektrimootorite koguvõimsus 150 kW ja kiirendusvõime kasvab niigi tublilt 5,7 sekundilt “sajani” peaaegu superautoliku 3,6 sekundini. Tippkiirus on üle 160 km/h.

  Sõidukis on istekohti kaks, pakiruumi maht 707 liitrit annab silmad ette suurimatelegi sõiduautodele. Lapseistmest pole juttu, küll aga on võimalik sõidule võtta mõni neljajalgne pereliige. Tegemist on tegelikult üsna suure, 4,37 meetrit pika sõidukiga. Kere on küll kitsas, aga stabiilsuse huvides on rattapaarile antud lai rööbe (Aptera laius 2,2 meetrit ületab kõiki sõiduautosid).

  Tuuletunnelis viimistletud tilgakujuline kere tagab rekordiliselt madala õhutakistusteguri 0,13. Väikseima akukomplektiga Aptera baashind on 25 900 dollarit, tuhandemiilist autonoomust tagavate akude puhul tuleb välja käia paraku vähemalt 46 900 dollarit. 4. detsembrist hakati vormistama tellimusi, järjekorda saab ennast panna pelgalt 100 dollari eest.