Autooksjoniuudiseid Lõunaristi alt

1955-Porsche 356

Mõnikord jõuavad isegi eestlasteni USA-s, Prantsusmaal, Itaalias või mujal peetud oksjonite tulemused. Eeskätt muidugi siis, kui tegu on kõige kuulsamate oksjonimajadega nagu RM Sotheby´s ja konkreetsel üritusel taaskord mõni hinnarekord püstitatakse, olgu siis konkreetse margi või mudeli lõikes. Raha huvitab inimesi kordades rohkem, kui tehnika või disain, olgem ausad.

Praktiliselt tundmatuks jäävad meie jaoks eksootilisemates maades peetavad oksjonid (viimati on taolisi pidama hakatud isegi Indias). Ette tuleb kohe ära öelda, et ega Austraaliaski jõua oksjonisaali teab mis üleilmselt koteeritavad haruldused – neid on seal üleüldse vähevõitu. Meile võivad eeskätt huvi pakkuda kohapeal toodetud vanemad autod, kuna me neist suurt midagi ei tea. Sealsed Fordid ja Holdenid (GMC algupäraga) on siiski piisavalt erinevad USA-s valmistatuist, et uudislikkus on alati tagatud.

Võtame sel puhul vaatluse alla 17. veebruaril Sydneys peetud suveoksjoni. Pakutu seas oli üksainus tõeline pärl – värskelt ennistatud 1955. aasta Porsche 356 Speedster (avapildil), millele ennustati miljonile Austraalia dollarile lähenevaid pakkumisi. Taolisi paremrooliga eksemplare oli Austraaliasse 65 aastat tagasi toodud kõigest viis. Mingitel meile teadmata põhjustel jäi see ülemaailmset huvi tekitanud auto siiski müümata. Laustulekahjusid ja tapva viiruse levikut süüdistada vist ei saa, kuna oksjonile välja pandud eksponaatide müügiprotsent 97 ja käive 5 miljonit dollarit osutusid eeskujulikeks.

Austraalia muskelautosid esindasid sel puhul 1970. aasta Ford XY Falcon „GT Replica“ pelgalt 246 miiliga odomeetril ja 1985. aasta Holden HDT VK Commodore, eksemplar nr. 279 poole tuhande ehitatu hulgas. Nimetatud autod vahetasid omanikku vastavalt 135 ja 110 tuhande dollari eest. Samasse hinnaklassi kuulus Suurbritannias 1926. aastal ehitatud sportauto Frazer-Nash Super Sports (130 000 dollarit).

1958. aasta paremrooliga sedaan Chevrolet Biscayne ja 1941. aasta vasakrooliga Packard 120 Club Coupe müüdi vastavalt 47 ja 46 tuhande eest. Ootamatult suur oli huvi 1968. aasta, tüüpilises „küünileiu“ konditsioonis oleva Aston Martin DBS-i vastu. Alusmaterjal tõsiseks restaureerimistööks tõi sisse 66 000 dollarit, mitte ennustuse kohased 35-45 tuhat.

Oksjonil tekitasid suure osa käibest autode numbrimärgid. „278“ müüdi näiteks 208 000 dollari eest, „1993“ aga läks osjale maksma 133 tuhat.

Sydney oksjoni tulemustega samaaegselt tilgutab oksjonimaja teateid Melbourne´is 2. märtsil pakkumisele tulevate autode kohta. Põnevate hulgas on näiteks 1928. aasta Delage DMS Sports Tourer, mis veetis üle poole sajandi austraallasest margifriigi garaažis ning millega too sõidutas kord Patrick Delage´i, Louis Delage´i kängurumaad väisanud pojapojapoega. Auto hind võib kergesti ületada 100 000 dollari raja põhjusel, et taolisi arvatakse terves ilmas säilinud olevat umbes kümme.