Fiskeri megaprogrammi sissejuhatus

56aastast Henrik Fiskerit ei vapustanud 7 aasta eest toimunud tagasilöök, mille hulka kuulus platsitäie enam kui sada tuhat dollarit maksnud Fisker Karmade hävimine orkaanis ja järgnenud pankrot. CES Las Vegases laskis orbiidile vastse California firma Fisker Inc., kui seal esitleti margi esimest toodet mudelinimega Ocean. Vajalik platvorm kolmele mudelile on seega valmis saanud. Oceani hind anti teada juba 5. kuupäeval, aga 13. jaanuaril ka auto mitmed olulised tehnilised andmed.

  Meie aja ühe andekaima kujustuskunstniku, Taanist pärit Henrik Fiskeri esimesed omanimelised autod pärinevad aastatest 2006-2007.Fisker Karma (2009) oli kaheldamatult maailma kõige sulnima väljanägemisega sedaan. Unistuseks jäid paraku ka mudelid Atlantic, Sunset ja Surf. On lausa müstiline, mil moel Fisker majandusliku katastroofi järel edasiminekuks taas küllusliku rahastuse leidis, aga nüüd on ta asja ette võtnud võimsamal moel kui eales. Nimelt tahetakse aastatel 2022-2027 uut mudelkonda toota USA-s, Hiinas ja Euroopas kokku terve miljon!Seejuures pole tegu odavate autodega. Baasmudeli hind on täna USA-s 37 499 dollarit, riiklike toetuste mahaarvamise järel aga 29 999 dollarit. Tippvarustuses mudelite hinnad võivat seevastu küündida 60 000 dollarini.

  Esimeseks autosid tootvaks digifirmaks end nimetava Fiskeri esiklaps Ocean on nelikveoline (välja arvatud baasmudel). Esialgu mainitakse võimsusena 225 kW (u 306 hj), aga järgnevatel hulga võimekamatel variantidel võib võimsus olla sootuks suurem, mis võimaldab paigalt „sada“ saavutada pelgalt kolme sekundiga. Akukomplekt mahutavusega 80 kWh tagab kuni 480km sõiduvaru. Eriti tähelepanuväärne on fakt, et iga kiirlaaduri juures veedetud minut annab 35 kilomeetrit lisa, järelikult bensiiniautoga võrdselt tanklas veedetud aeg täiendab sõiduvaru enam kui seda tol päeval vajagi läheb. Tegu on ammu oodatud murdepunktiga, kus tavaline ja „elektritankla“ asetuvad samale pulgale.

  Ocean on äärmiselt ökoloogiline auto ka selle poolest, et konstruktsioonis on pruugitud arvukalt taaskasutatavaid materjale ning ta katusesse monteeritud päikesepatareid lubavad (vähemalt Californias) toota energiaekvivalendi, millega oleks võimalik aastas läbida 1600 kilomeetrit. 4,64 meetrit pika sõiduki puhul pole imestada, et pakke mahub tervelt 566 liitrit, pakiriiuli eemaldamise järel aga koguni 708 liitrit ning tagumiste istmete kokkuklappimise järel 1274 liitrit.

  Praktilisust suurendavad katusereelingud, haagisekonks ning allalastav klaas tagaluugis (võimaldab vedada eriti pikki esemeid). Volditavad paneelid lubavad avada katuse suures ulatuses, tehes Oceanist mõnusa suveauto. Päris tavaline pole ka see, et velgede standardmõõt on 20 tolli, aga parendatud variantidel pruugitakse 22tolliseid velgi. Seda tüüpi auto sisemusest leiame ootuspäraselt 16tollise puutemonitori ja teise, 9,8tollise, keskkonsooli kohalt.

  Oma uuenduslikkusega silma paistnud Ocean teenis CES-il erinevates kategooriates kokku seitse (!) auhinda. Fisker Inc. turunduspraktika on samuti originaalne. Tillukest käsiraha 250 dollarit on olnud võimalus maksta juba mõne kuu vältel. Kui makstud on esimene osamakse 2999 dollarit, saab unikaalse auto liisida 379 dollari eest kuus. Firma tagab auto tagastamise võimaluse 1, 8 või 22 kuu järel – või ka mitme aasta möödudes. Partneriks valitud firma Electrify America laadimisjaamades toimub arveldamine loomulikult automaatselt, aga teatava arvu kilovatt-tunde saab Oceani omanik tasuta.