Kuidas Mazdale alus pandi

Mazda esimene sõiduauto R-360.

Mazda Motor Corporation, mida me teame autoehitajana aastast 1960, võttis 30. jaanuaril tähistada oma sajandat sünnipäeva. Tõepoolest, nõnda vanaks saanuks Jujiro Matsuda asutatud Hiroshima firma Toyo Cork Kogyo Co., Mazda eellane. Looduslikust korgist tehtud toodetele lisandusid juba kahe aasta möödudes tööpingid ja firma sai uue nime Toyo Kogyo Co. Sisepõlemismootoritega oli võimalik firma nime seostada aastast 1930, kui tehti esimene katse mootorrataste tootmine käima panna.

  Mootorratastest edukamaks osutus 200kg kandevõimega kolmerattaline veok DA, mida käitas pooleliitrine sisepõlemismootor. Aastaga suudeti valmistada 66 eksemplari. Olulisim uus toode kolmekümnendate aastate esimesel poolel oli siiski mehaanilise ajamiga puurmasin. Kaubamärgiks võeti valgusejumala nimi – Mazda. Teisel poolel hakata lisaks muule tegelema ka autodega. Prototüübid valmisid siiski alles 1940. aastal, paraku ei lubanud peagi puhkenud sõda neid seeriatooteks arendada.

  Tehas asus umbes kolme kilomeetri kaugusel Hiroshima linnasüdamest. Aatomipommitamine ei tekitanud hoonetele erilist kahju, sestap oli võimalik väikeveokite tootmine taastada pelgalt nelja kuu möödudes. Suuremates kogustes tehti neid siiski alles 1958. aastast alates. Kaks aastat hiljem sai valmis esimene sõiduauto R-360, mida suudeti aastaga üle 23 tuhande kokku panna. Võimsust oli 16 hj, tippkiirus 90 km/h.Järeltulija P-360 Carol, millel oli kas kahe või nelja uksega kere, sai 4 hj võrra võimsama vesijahutusega mootori.

  Kuuekümnendate aastate keskel lisandusid 800- ja 1500cm³ mudelid, Toyo Kogyost kujunes suuruselt kolmas autoehitaja omal maal. 1963. aastal tehti üle 54 tuhande auto ja kaks aastat hiljem üle 81 tuhande. Margi ainulaadsusele pandi 1961. aastal alus NSU-lt litsentsi ostmisega, mis võimaldas ehitada pöördkolbmootoriga sõidukeid.

  Esimesena sai sellise jõuallika sihvaka väljanägemisega sportkupee Cosmo 110S, millele enne seeriatootmisse laskmist lisati tervelt 40 hj. Automark osutus maailmas ainsaks, kes suutis „vankeli“ masstootmisse lasta – 1978. aastaks oli neid toodetud terve miljon. Mazda Motor Corporation sündis 1984. aastal.