Listeri uusim auto

  Briti sportautomark Lister on tegutsenud lausa kolmel perioodil. Esimene kestis viis aastat (1954-1959), kui Brian Lister, võidusõidus Cooperi ja Tojeiroga kätt proovinu, otsustas valmistada omanimelise võistlusauto. Tollel oli redelraam, kaksikõõtshargid esivedrustuses ning de Dioni süsteemi tagavedrustus. Järgnes suuremate mõõtudega rung, millele oli võimalik mahutada Jaguari mootor. Sellele omakorda aga Chevrolet´ päritoluga V-8. Kokku tehti Listereid 60 eksemplari.

  Margi taassünd 1986. aastal, eestvedajaks Laurence Pearce, sai Brian Listeri täieliku toetuse. Enne sajandivahetust oli tehtud vähem kui sada Jaguar kupee XJS edasiarendust, aga paletti kroonis muidugi alumiiniummonokoki ja kena süsinikplastkerega kupee Lister Storm, mida käitas Jaguari seitsmeliitrine, ligemale 600 hj arendav V-12 mootor. Maanteekõlvulisi autosid ehitati 14, 3 aga seadistati võistlusteks.

  Brian Listeri (1926-2014) surm pole margi 2013. aastal alanud arengu kolmandat faasi kammitsenud. Tema mälestuseks asutasid uued omanikud Andrew ja Lawrence Whitaker The Brian Lister Trophy. Seda hakati välja andma vanaautode võistluste võitjatele. Brian Listeri mälestust austatakse ka kümne originaalsete jooniste järgi, algsete rakiste abil ehitatud Lister-Jaguari ehitamisega. Kui auto 1957. aastal esmakordselt välja ilmus, andis ühe võidusõidumehaaniku naine talle hüüdnime Knobbly (muhklik). Selle nime all tunneb toda vana Listerit kogu brittide võidusõiduvennaskond.

  Järelseeria auto valmistamisele kulub sadu tunde oskuslikku käsitööd, sestap ka väga kõrge hind. Baasmudel, varustatud 4,2liitrise Jaguari jõuallikaga, maksab siiski „kõigest“ 225 000 naela, aga firma Crosthwaite & Gardiner meistrite ehitatud originaalmoootori koopiaga varustatu tervelt 295 000. Jaguari D-tüüpi võistlussportauto kuiva karteriga mootori laadne kuuesilindriline arendab 330 hj. Vaid 787 kg kaaluvale Knobblyle tagab see 290km tunnikiiruse, „sada“ tuleb kätte pelgalt 4,4 sekundiga.

  Leiti investorid, kelle abiga õnnestus läinud aastal välja tuua margi võimsaim auto kõigil aegadel. Kupee Lister LFT-666 indeks viitab hobujõudude arvule. Ka sellel, samuti Jaguaril põhineval sõidukil on süsinikplastist katmik, ees tuulemurdja ning taga difuusor ja spoiler. Jaguar F-Type on Listerist mõistagi raskem. Muudeti ka vedrustust, istmed ja rool asendati teiselaadsetega.

  Käimas on ettevõtte laiendustööd, mille käigus saab mark umbes 2500 ruutmeetrise tootmispinna. Kahe aasta plaanis oleva 10 miljoni naelsterlingi investeerimine lubab luua 50 uut töökohta, aga ühtlasi välja arendada laiema mudeligamma. Uudismudel, Jaguar F-Type R-il põhinev Lister LFT-C, kuulutati valminuks 3. juulil. Tegu saab olema väga eksklusiivse autoga, neid ei kavatsetagi ehitada rohkem kui kümme eksemplari. Baashind on 139 000 naelsterlingit, garantii küünib koguni 7 aastani.

  Jaguari kompressormootor arendab sama võimsust kui kupee oma - 666 hobujõudu. „Sajani“ jõuab auto vähem kui kolme sekundiga, tippkiirus küünib vähemalt 330 km/h-ni. Kupee müügiedu paralleelselt mitmes riigis ja Listeri uute klientide soovid olid avaauto sünni taga. Arenduskulud osutusid pealigi mõõdukaks, kuna paljud täiustused ja nende tegemiseks vajalikud rakised pärinesid mudelilt LFT-666. Kõik märgid näitavad, et Listeri „kolmas vaatus“ osutub kahest eelnenust igas mõttes edukamaks.