Tuatara läks miniseeriasse

  Iga vähegi autohuviline eestlane on kuulnud ameeriklase Carroll Shelby legendaarsetest sportautodest Cobra, seevastu vähesed on jälginud Richlandist (Washington) pärit Jerod Shelby tegemisi firmas Shelby Supercars (SSC). Aga asjata, sest omas ajas on noor Shelby pea samaväärne tegelane. Võtame või fakti, et tema esikmudel Ultimate Aero sõitis 13 aastat tagasi välja Guinnessi rekordite raamatusse kantud maanteekiiruse ilmarekordi 412,2 km/h, mis ületas Bugatti Veyroni tulemuse umbes 3,7 km/h võrra.

  Järgmisele autole pandi Uus-Meremaal elava harukordse sisaliku järgi nimi Tuatara (kõlab umbes: tvu-tar-ah). Maoori keeles viitab nimi loomakese seljale kinnituvatele sakkidele. Mis on sakkidel tegemist juba 2011. aastal haruldaselt sulni kujustuse saanud autoga? Aga sedavõrd, et üha enam kasutatakse superkiirete autode aerodünaamika timmimiseks kerest automaatselt esile tõusvaid ja taas kaduvaid stabilisaatoreid ja tiivakesi. Tuatarat käitas esialgu seitsmeliitrine V-8, mis kahe turbokompressori abil 1350 hj välja andis, seega üle maagilisena kõlava tuhande kilovati.

  Kulus lausa 9 aastat, enne kui auto-kaunitar sedavõrd ümber ehitatud ja viimistletud sai, et äsja toimus esimese eksemplari üleandmine varem Ultimate Aerot omanud jõukale arstile, keda saame nüüd nimetada suurimaks margifriigiks. Jerod Shelby suurimad abilised arendustöös olid esiteks tippdisainer Jason Castriota, teiseks mootorigurud California firmast Nelson Racing Engines ning kolmandaks 7käigulise robotkäigukastiga tegelenud Automac Engineering Modenas (Itaalias).'

  SSC „süsinikauto“ telgede vahe on 2672 mm, gabariit 4633x2065x1067 mm ja kuivmass 1248 kg. Õhutakistustegur 0,279 on selgelt parem kui Bugatti Chironil, Koenigsegg Ageral ja Hennessey Venom F5-l, millel vastav arv jääb vahemikku 0,33-0,36. Järelikult potentsiaal uus ilmarekord välja sõita on, nagu ka Venomil, väga hea. Liiati, et liitri võrra kahandatud töömahuga (5998 cm³) jõuallikas 91oktaanist bensiini põletades 1350 hj arendab, aga E85-ga tervelt 1750 hj. Arvatavalt pole seegi võimsus piiriks. Kütusepritse käib 16 düüsiga, turbolaadureid on kaks. Robotkasti lülituskiirused on alla 100 millisekundi, juht käsitseb selleks rooli juures olevaid hoovakesi.

  Vedrustus võimaldab kliirensit sättida, kahandades seda kiiruse tõustes tublisti, aga „lamava politseinikuni“ jõudes lisades tavatasemele 4 cm. Kliirensi seadeid on kaks – Sport ja Track. Rehvid Michelin Pilot Sport 2 Cup 2 on tehtud mõõduga 245/35 VR 20 ja 345/30 VR 20.

1,6 miljoni dollarise baashinna puhul on ootuspärane leida Tuataralt puutetundlik monitor, diginäiturid, klimaator, elektriaknad, välispeegleid asendavad videokaamerad, täisvaatekaamera, kallis stereoseade… Nüüd jääb vaid oodata, millal SSC uue auto kõrget potentsiaali siledail tasandikel proovima hakkab.