Taustapildil on Mercedes-Benz 540 K

Sportautondusse olid Saksa margid Daimler ja Benz sukeldunud ammuilma enne nende ühekssaamist aastal 1926. 6-7 liitriste mootoritega mudeleid, mis kulmineerusid 1931. aasta 300hj SSKL-is, on õigusega peetud sportlikeks gigantideks.

  Olgu tegu Saksamaa vastsete kiirteedega või mitte, aga kui tollane kuuesilindriline, võistlussportautoks pööratud SSKL sõitis lausa 235 km/h, oli mõistlik piir juba saavutatud. Edasi oli võimalik minna üksnes sõidu mugavuse suurendamise ja loomulikult auto graatsilise väljanägemise suunas. 1933. aasta kaheksasilindriline Mercedes-Benz 380 oma 130 hobujõu ja 130km tunnikiirusega oligi too uus, selgelt tsiviliseeritum tase.

  Nimetatule järgnes vaid aasta möödudes viie liitrini suurendatud töömahuga 500 K, mille väntvõllilt ringi aetav kompressor lülitati sisse üksnes lühiajalisteks sööstudeks. Võimsus tõusis sel puhul 160 hj-ni ja kiirus kasvas 160-165 km/h-ni. Dünaamiline kujustus, mille puhul mängisid suurt rolli erakordselt graatsilised, lausa tagatiibadeni ulatuvad esiporitiivad, tahapoole längu kapotiribid, kaheosaline tuuleklaas ja ukse sulgumisjoon, kompas võimalikkuse piiri traditsioonilises kujustuses.

  1936. aastal toodi välja 5,4 liitrini (88x111 mm) suurendatud töömahuga mudel 540 K. Taas malmist plokk ja plokikaas, ühelt nukkvõllilt käitatavad rippklapid ja tõusevvoolukarburaator. Roots-kompressor käivitus läbi siduri, mis lülitus sisse gaasipedaali põhja surumisel. Tavatasemelt 115 hj kerkis võimsus siis 180 hj-ni, seda 3600 pöördel minutis. Pöördemoment kanti läbi ühekettalise kuivsiduri neljakäigulisele käigukastile, sealt omakorda aga spiraalhammasratastega peaülekandele. Nimetatu korpus oli kinnitatud raamile, järelikult läks vaja sõltumatut tagavedrustust.

  Kumbki rattavõll õõtsus kahel spiraalvedrul, pruugiti hüdraulilisi hoobamortisaatoreid. Roolimehhanismis oli kasutusel tiguülekanne. Hüdraulilised neljarattapidurid olid varustatud vaakumvõimendiga. Kodarratastele olid tõmmatud rehvid mõõduga 7,00x17. Tegu oli üsna suure autoga, nimelt küündis telgede vahe 3,29 ja sõiduki pikkus 5,25 meetrini.

  Tehniliselt täiuslikkusele õige lähedane ja kallis Mercedes otse nõudis kauneid keresid. Ehkki valmistati ka neljaistmelisi, olid elegentseimad loomulikult kaheistmelised (Sports Roadster, Special Roadster) või kahe lisaistmega kered (Cabriolet A, B ja C, Fixed-Head Coupe, Convertible Coupe). Kered ehitati kas margi enda keretehases Sindelfingenis (näidis meie taustapildil) või siis tehaseväliste kerefirmade poolt. Olgu Saksamaal või väljaspool selle piire.

  Sindelfingenis ehitatud 540 K Special Roadster maksis oma sünniaastal 1937 tervelt 28 000 riigimarka ehk kursi järgi umbes 12 000 dollarit. Mitropa Motors New Yorgis müüs konkreetse auto 14 000 eest. Võrdluseks: kalleima 16silindrilise Cadillaci, 3,9 meetrit pikas telgede vahega limusiini eest tuli nimetatud aastal välja käia vähemalt 7595 dollarit.

  Säilinud dokumentidest on võimalik lugeda, et Mitropa müüs selle varaseimate näidiste hulka kuulunud (šassii ja mootori numbrid 130894 ühtivad) eksemplari Colorado elanikule Reginald Sinclaire´ile. Mehel oli ka rida teisi kalleid autosid, kaasa arvatud Duesenberg SJ. Ka auto hilisemad omanikud olid kollektsionäärid. Sellest siis punase kaunitari erakordselt väike läbisõit 10 277 miili.

  Auto ennistati põhjalikult kaheksakümnendate aastate keskel ühe kõige tuntuma restauraatori juures Saugases (Californias). See Special Roadster vahetas omanikku 16 kuud tagasi, Arizonas peetud oksjonil kujunes ta hinnaks 9,9 miljonit dollarit.

  Legendaarsel 540 K-l on muide ka järellugu. Järglaseks sooviti talle 1939. aasta sportautot 580 K, mille silindri läbimõõt oli kasvanud 95 ja kolvikäik 100 mm-ni. Surveastme 6,5:1 puhul, tänu Roots-kompressorile, kasvas võimsus 200 hj-ni ja pöördemoment 440 Nm-ni. Käike oli nüüd viis. Tippkiirus küündis 195 km/h kanti. Maailmasõtta läinud Saksamaal oli muudki teha kui sportautosid arendada, sestap annavad ka kõige optimistlikumad hinnangud selle mudeli toodanguarvuks tosina. Mudelit 500 K tehti seevastu vähemalt 342 ja mudelit 540 K 319 eksemplari.